Bewegen in de winter is een body in de zomer

Voor velen van ons is de winter een periode waarbij we minder bewegen, meer binnen zitten en heel anders – vaak ongezonder – eten. Dat is natuurlijk ook allemaal niet zo gek, het weer is gewoon minder uitnodigend om naar buiten te gaan. Thuis is het lekker warm en droog dus blijven we liever binnen zitten. Het liefst nog met een bord stamppot of een mok warme chocolademelk met slagroom. Kom maar op met die extra calorieën en warme bankhang-avonden. Dat is op dat moment iets waar we ons comfortabel bij voelen, maar zijn we dat later ook? Wanneer we merken dat die broek nét even niet meer dicht wil of dat shirtje net eventjes iets te krap zit?

Ik probeer mezelf er elk jaar weer voor te waarschuwen, het ene jaar lukt het me beter dan het andere… Daarom heb ik een paar regels voor je opgesteld hoe je dit jaar wél die extra kilo’s kunt voorkomen.

Blijf bewegen!

Ja dúh, een hele goeie eerste binnenkomer! Maar echt. Probeer het om je huidige sport of fitness regime vast te houden. Laat een beetje kou je niet afschrikken om niet (meer) buiten te gaan sporten. Als je het goed doet, heb je het binnen no-time vanzelf warm. Marieke en ik zijn vorige winter ook gestart met hardlopen, dus jij kunt het ook best! Maar ook thuis kun je prima een workout doen. YouTube en fitnessblogs staan vol met oefeningen of complete workouts. Zo hoef je de kou niet eens door! Kun je maar heel eventjes sporten? Onthoud dat elke workout beter is dan geen workout!

Houd je handen warm…
… om een lekker bakje thee. Speciaal gekruide koffies, warme chocolademelk en glühwein zijn natuurlijk erg aanlokkelijk tijdens deze koude periode, maar je bent beter af bij een zero-calorie bakje thee. Afgezien van het feit dat er geen calorieën in zitten, is het ook nog eens bewezen dat Oolong en groene thee helpen bij het afvallen.

Eet licht

Bij winter hoort natuurlijk stamppot en bij stamppot hoort vlees – extra vlees. Mijn ervaring met stamppot eten is, dat je je lekker vol eet (want het is heerlijk) en daarna plof je rond als een tonnetje op de bank. Het valt altijd zo zwaar! Ik weet dat het lekker is en je vork in een kom koude salade prikken warmt je natuurlijk ook niet echt op op een koude winterdag. Maar probeer veel groenten te eten, ga ze lekker stomen of verwerk ze in je smoothies. In plaats van gewone aardappelen kun je betere zoete aardappelen eten. Een zoete aardappel is vele malen gezonder dan normale aardappel. Ze zitten bomvol vitamine A (zorgt voor een stralende huid) en C (weerstand), ze bevatten belangrijke mineralen en antioxidanten. Er zitten minder koolhydraten in zoete aardappel dan in de ‘gewone’ pieper en juist relatief veel vezels, waardoor je sneller ‘vol’ zit.

Heb je even geen kook inspiratie? Ik heb vaak 24Kitchen aan staan als ik thuis ben, I looooove it! Dat brengt me op zoveel ideeën, vooral Jamie’s 15-Minute Meals zijn lekker, gezond en makkelijk om te maken. Maar ook Rudolph maakt super lekkere gerechten!

Zeg ‘nee’ tegen baggy
Natuurlijk zijn wijde truien een comfortabele optie om te dragen, maar wanneer je constant wijde kleren draagt verlies je je zicht op je lichaam eronder. Ga voor meer strakkere kleren, of je nou aan het werk bent of thuis op de bank hangt. Ze moedigen het aan om er bewust van te zijn wat je eet en hoe je lichaam eruit ziet.

Wegen is weten

Op de weegschaal staan is natuurlijk niet je favoriete hobby, maar het is wel een eerlijke manier om bij te houden wat er met jou lichaam gebeurt. Het is bovendien niet alleen belangrijk om te weten hoeveel je weegt, maar ook waar dat gewicht uit bestaat: spiermassa, vetmassa en vocht. Maak er niet een dagelijkse gewoonte van om jezelf te wegen maar doe dit bijvoorbeeld 1 x in de week, op een vaste dag en op een vast tijdstip.

Eventjes weg…
Plan een zonvakantie in de koude wintermaanden, het is goed voor je om er even tussenuit te zijn. Eventjes weg van het binnen zitten en het winterse eten, maar het helpt je ook om meer te bewegen! Als je weet dat jij over een paar weekjes in bikini op het strand ligt, dan heb je zeker wel motivatie om te sporten!

Kerst
Met bovenstaande tips moet het wel aardig lukken om geen zwembandje te produceren in de winter, maar dan: Kerst?! Kerst staat bij mij thuis in het teken van gezelligheid met elkaar, muziek, drinken en vooral heel lekker en heel veel eten. Mijn ouders hebben beide echt een passie voor koken en het maken van speciale gerechten en hapjes. Als ik al dat lekkers zie kan ik me echt wel laten gaan hoor… Maar nee, niet dit jaar! Vorig jaar kwam ik een leuke tip van Lauren Conrad tegen: eet alleen de dingen die je echt heel lekker vindt en anders niet krijgt. Skip dus die bitterballen, stokbroodjes, chocolaatjes en ga voor die echte kerst specialiteiten!

En, gaat het jou lukken dit jaar? Heb jij nog tips om dat wintervachtje over te slaan dit keer? Het blijft toch altijd moeilijk om jezelf niet te verliezen aan die lekkernijen, welke tijd van het jaar het ook is. Daarom is het gewoon heel erg belangrijk dat je wel blijft bewegen! Je weet wat ze zeggen: ‘summer bodies are earned in the winter…’